fredag den 23. november 2007

Moder, modkultur og normer

For et par uger siden skrev jeg en opgave om sammenhængen mellem lighed og frihed. Opgaven indeholdte b.la. en skarp kritik af ejendomsretten og nogle af de ting jeg mener er en følge deraf. Jeg kom fx ind på tøjmode og hvordan det bruges til at udelukke folk fra fællesskaber, samt hvordan ejendomsretten (i følge min mening) forhindrer folk i at leve deres liv fuldt ud. 

Og som altid når man diskuterer ting der er en så fundamental vigtig del af vores samfund som ejendomsretten, rejser der sig en lang række spørgsmål: 
  1. Kommer normer altid "ovenfra"? 
  2. Er normer altid forbundet med en egentlig formaliseret lovgivning som fx ejendomsretten?
  3. Er normer altid undertrykkende?
Svar til #1 og #2:
Nej..og på samme tid ja - Normer er selvfølgelig ikke noget som store multinationale selvskaber har patent på, de kommer også som følge af uformelle hierakier mennesker i mellem. Med "uformelle" hierakier mener jeg strukturer mennesker og mennesker i mellem som ikke står skrevet ned ved love eller regler (et formelt hieraki kunne fx være mellem chef og ansat eller mellem hersker og undersåt). Sådanne uformelle hierakier opstår ofte i subkulturer (det kunne være flippere, punkere, hiphoppere eller andet) og andre (igen) uformelle fællesskaber, hvor musik, tøj eller andre ting i høj grad er vigtige for det kulturelle fællesskab. (dette burde også være svar på spørgsmål #2)

Hierakier som disse er selvfølgelig noget der skal nedbrydes, og de eneste der kan det er os der enten aktivt eller passivt er en del af dem. 

Svar til #3:
Jeg mener det er vigtigt at skelne mellem de to bregreber "normer" og "sædvaner" (eller skikke som det også kaldes). Ordet norm eller normer bliver om en handling eller måde at være på som er "forventet" (dvs. at det bliver anset som noget negativt at gå imod disse forventninger) mens en skik eller rettere sagt "det sædvanlige" bliver brugt om ting der er almindelige, dvs ting som man oftest gør "på den her måde" men som der ikke er noget i at gøre på en anden måde. 

Jeg mener at normer er undertrykkende da de pådutter folk en måde at være på som de ikke selv har valgt, og på den måde hæmmer menneskets udvikling. 

Ingen kommentarer: